Thursday, April 14, 2011

" Jika bukan kerana bertanya, pasti ilmu akan lenyap"
( Riwayat Imam Darumi)



Dunia hari ini membayangkan betapa profesion perguruan semakin hari semakin tidak dihormati dan dihargai. Sebahagiannya berpunca daripada para guru itu sendiri yang tidak menyiapkan diri dengan akhlak seorang guru yang mulia seperti mana yang diajarkan oleh Rasullah. Bab kata pepatah, " Nila setitik, rosak susu sebelanga." Justeru kita warga pendidik yang diberi amanah dan tanggungjawab untuk mengajar dan mentarbiah anak bangsa haruslah menyediakan jiwa yang besar agar kental dan tahan dengan dunia yang penuh cabaran ini... Dunia PENDIDIKAN!!!

"Apakah kamu menyuruh manusia melakukan kebaikan sedangkan kamu lupa ke atas dirimu sendiri, padahal kamu membaca al-Kitab(Taurat)? Maka tidakkah kamu berfikir?"

(al-Baqarah:44)






Justeru, para guru yang dimuliakan Allah s.w.t., perdagangan kita tidak berhenti setakat segulung ijazah atau pangkat Dr... sahaja namun jauh lebih dari itu... Usah kata guru yang menabur keringat dan jasanya di desa yang terpencil demi mendidik anak bangsa adalah sia-sia di dunia, mungkin dialah guru yang mulia di akhirat nanti. Marilah kita bersama-sama membetulkan hati yang seringkali menjerit dan meronta - ronta untuk dilepaskan dalam kenikmatan dunia yang sementara agar kita terjamin di sini dan jua di sana. Amin....



Dulu orang kata, guru adalah pilihan kerja yang terakhir tapi kini semua berbondong-bondong untuk daftar menjadi seorang " CIKGU". Jadi pilihlah laluan yang menjamin " kerjaya" mu kelak di dunia dan di akhirat.







No comments:

Post a Comment